دستیابی به موفقیت های بالقوه در درمان دیابت نوع 2

محققان موسسه کارولینسکا  از مرکز تحقیقات سرطان لودویگ سوئد در پایگاه شرکت بیودارویی  CSLدر نیویورک واسترالیا دریافتند که با مهار پروتئین سیگنالینگ VEGF-Bمی توان ازتجمع چربی در ماهیچه ها و قلب جلوگیری نمود که این ترتیب سلولهای درون این بافتها به انسولین مجدداً پاسخ صحیح خواهند داد.

 پرفسور  Erikssonو همکارانش با انجام آزمایشاتی بروی موشها و ratها موفق شدند از ابتلا  این حیوانات به دیابت نوع IIو همچنین معکوس نمودن بیماری در حیواناتی که به دیابت نوع  IIمبتلا بودند، جلوگیری کنند.

مجله ی Natureاین تحقیق را به عنوان موفقیت در تحقیقات دیابت معرفی کرده است.

 به گفته ی پرفسور Erikssonبا ارائه این نتایج احساس شعف زیادی به من دست داده است. ما قبلاً درسال 1995 پروتئین VEGF-Bرا کشف کردیم از آن زمان به بعد پروژه ی VEGF-Bدرسردر گمی طولانی مدتی باقی ماند تا اینکه بالاخره این کشف مهم حاصل گردید. دراین تحقیق ، دانشمندان نشان دادند که باممانعت از VEGF-Bمی توان از ابتلا به دیابت جلوگیری نمود و حتی دیابت نوع 2 را درمان کرد، که این کار می تواند با مواد دارویی منتخبی انجام گردد.

به طور معمول، دیابت نوع 2 بعد از چاق شدن فرد حادث می شود دراین حالت سلولها به انسولین پاسخ صحیحی نمی دهند این بدان معنی است که گلوکز نمی تواند وارد سلول شود ، در نتیجه مقدار قند خون افزایش می یابد . هنگامیکه چربی درمکانهای ناصحیح در بدن ذخیره شود، احتمال مقاومت به انسولین افزایش می یابد. محل های نابجا عبارتند از رگهای خونی، قلب و ماهیچه ها . محققین درمورد نحوه ی دقیق بروز مقاومت به انسولین با ذخیره ی  نابجای چربی هنوز اطلاعات کافی در دست ندارند.

 با مقاومت به انسولین ، گلوکز کافی وارد سلولها نمی شود و در جریان خون انباشته شده سبب افزایش قند خون می شود.

در این تحقیق مشخص گردید که پروتئینی به نام VEGF-Bبروی انتقال و ذخیره ی چربی دربافت های چربی بدن تأثیر دارد. پرفسور Erikssonو همکارانش این موضوع را در سال 2010 کشف کردند و بصورت گزارشی درمجله ی Natureمنتشر نمودند. در آخرین تحقیقات، دانشمندان توانستند با مهار پیام رسانی VEGF-Bدرموشهای آزمایشگاهی و rat  ها به نتایج فوق العاده ای دست یابند.

2H10و ممانعت از دیابت ومعکوس نمودن آن

مجله ی Natureچهار تحقیق مرتبط  به هم را گزارش نمود. یکی از آنها درمورد استفاده از داروی منتخبی بنام 2H10در موشهایی که دیابت در آنها القا شده بود، می باشد. این دارو یک آنتی بادی است که از فعالیت پروتئین VEGF-Bجلوگیری می کند.

دانشمندان موشهای دیابتی را با موشهای فاقد VEGF-Bلقاح دادند ودریافتند که نوزادان آنها هرگز به دیابت مبتلا نمی شوند.

 در دو مطالعه ی مختلف ، دانشمندان با استفاده از ratsو miceکه تحت تغذیه ی پرکالری ،رژیم های غذایی پرچرب چاق شده بودند، مشاهده کردند که با مصرف داروی 2H10فرآیند طبیعی ابتلا به دیابت دراین حیوانات متوقف می شود و چنانچه به دیابت مبتلا شده بودند به درجات مختلفی بعد از درمان با 2H10بیماریشان معکوس میشود.

 پرفسور Åke sjöholmمشاور دیابتولوژیست دربیمارستان عمومی جنوب استکلهم  می گوید : نتایج ارائه شده از این تحقیقات دستیابی به موفقیت بزرگ ویک اصل کاملاً جدید برای پیشگیری ودرمان دیابت نوع 2 است. درمانهای فعلی میتوانند واکنش های نامطلوب ومعکوسی را ایجاد کنند که تأثیرات خوب آنها را خنثی میکند، بهمین دلیل  نیاز ضروری برای استراتژی جدید درمان دیابت نوع 2 درحال حاضر احساس می شد.

 در درمانهای رایج فعلی ابتدا بیمار را تحت رژیم های خاص قرار می دهند و گاهی بیماران مجبور به مصرف داروهای خوراکی دیابت برای افزایش ترشح انسولین وافزایش حساسیت سلولها به انسولین می شوند. گاهی به آنها قرص هایی داده می شد که از تولید گلوکز جلوگیری می کرد. بهر حال بعد از چندین سال در حدود یک سوم از بیماران بتدریج این درمانها کارایی خود را از دست می دهند وبیماران نیازمند تزریق انسولین می گردند.امروزه  موثرترین روش درمان برای جلوگیری از شروع دیابت نوع 2 در میان بیماران چاق جراحی bariatricاست.

 دیابت به عنوان یک مشکل جدی دربهداشت جهانی که برخی آنرا بصورت اپیدمیک تعریف می کنند تا سال 2030 بیش از نیم بیلیون فرد را در جهان درگیر خواهد کرد.

 داروی آزمایشی 2H10که یک مونوکلونال آنتی بادی است (آنتی بادی تولید شده توسط یک کلون منفرد از سلولها) توسط شرکت دارویی CSLکه یک کمپانی بیودارویی استرالیایی است تولید شده است.

منبع: Nature,AOP 26 September 2012.doi:10.1038/nature11464